31 januari 2014 – metAlex van der Weiden & Steve Warren
Wat is zo’n kerk nu eigenlijk waard? We doen het pro deo natuurlijk, maar verdienen we niet meer, verdienen we niet beter? En hoe verkopen we ons zelf dan? We kijken op deze studiedag van buiten naar binnen. We laten ‘s ochtends twee buitenstaanders aan het woord om ons te helpen ons zelf beter te verkopen op de markt van welzijn en geluk.
Alex van der Weiden is marketingstrateeg. Hij zal op creatieve wijze met ons in gesprek gaan hoe wij over ons product ‘kerk’ kunnen nadenken. Hoe liggen wij in de mark? Wat willen we uitstralen, maar meer nog, hoe komen we op het spoor van potentiële geïnteresseerden? Waar willen we op in springen? Vragen die relevant zijn in de reclame wereld en die ons uitnodigen om met een frisse blik naar de kerk te kijken.
Steve Warren is voorganger in de C3 Church in Amsterdam, een ‘nieuwe’ kerk die vooral bezocht wordt door dertigers en veertigers. Zijn lezing heeft als titel ‘The Church exists for its non-members’. Hij zal ingaan op de vraag hoe de kerk nieuwe leden aan kan trekken, door zich aan hen aan te passen in plaats van alleen voor eigen parochie te preken.
Programma:
10.00 uur Inloop, aanmelden en koffie
10.30 uur Liturgische opening in de kapel
11.00 uur Lezing door Alex van der Weiden
11.40 uur Lezing door Steve Warren
12.15 uur Gesprek met Alex en Steve
12.30 uur Lunch
13.30 uur Pauze programma met Dominee Gremdaat
14.30 uur Workshops:
Aart Mak
Joep de Jong
Rolinka Klein Kranenburg
Fred Omvlee
Nynke Dijkstra
Alex van der Weiden
16.00 uur Afsluiting
Workshops:
Alex van der Weiden: Hoe zet je de kerk in de markt?
Aart Mak: De predikant als ritueel begeleider
Ds. Aart Mak is predikant van Kerk zonder Grenzen. Met MomenTaal, begeleiding bij sleutelmomenten begeeft hij zich op de markt van rouw en trouw.
Joep de Jong: De kerk als organisatie
Joep de Jong is directeur van trainingsbureau Van Harte & Lingsma en één van de grondleggers van ‘Waarderend organiseren’ in Nederland.
Rolinka Klein Kranenburg: De kerk commercieel.
Wat is de toegevoegde waarde van de kerk in de samenwerking met lokale commerciële en maatschappelijke instanties?
Fred Omvlee: Denk aan je doelgroep!
Internetkerk MijnKerk.nl richt zich op de doelgroep ‘moderne burgerij’. Fred Omvlee vertelt over en licht toe waarom en hoe hij een doelgroep als ‘moderne burgerij’ door een online kerk probeert te bereiken.
Nynke Dijkstra: Pioniersplekken: de stand van zaken.
Nynke Dijkstra is projectmedewerker Missionair Werk en Kerkgroei bij het Landelijk Dienstencentrum.
Plaats
Conferentiecentrum Hydepark
Driebergsestraatweg 50
3941 ZX Doorn
Opgeven vóór 24 januari
Per mail bij Henri Frölich: opgoedgerucht(at)gmail.com
Kosten:
cash te voldoen bij aankomst:
€ 52,- voor leden
€ 26,- voor studenten
€ 62,- voor niet-leden
Het is mogelijk ter plekke lid te worden van OGG
en dan voor € 52,- deel te nemen aan deze studiedag
Naast bijdragen van leden ontvangt OGG financiële ondersteuning van
partner: Dominass assurantiën bv te Ochten, de predikantenverzekeraar
Opgeven én komen
‘Wel opgeven en niet komen’, of (omgekeerd)
‘niet opgeven maar wel komen’ brengt ons in
organisatorische en financiële problemen.
Daarom:
– meld je aan, op z’n laatst 7 dagen voor de studiedag, en kom!
– ben je alsnog door overmacht verhinderd (ziekte, uitvaart), zeg dan af.
Het is mogelijk de studiedag gedeeltelijk mee te maken, maar niet tegen gereduceerd tarief.
Informatie over het programma en over Op Goed Gerucht:
Henri Frölich: opgoedgerucht(at)gmail.com
Predikanten, geestelijk verzorgers en kerkelijk werkers kunnen zich aansluiten
bij Op Goed Gerucht via:
Henri Frölich: opgoedgerucht(at)gmail.com